מה זה מציאות מדומה ? מתי זה התחיל ?, לאן זה לוקח את המין האנושי ומה הקשר לאינטליגנציה מלאכותית ולסינגולריות הטכנולוגית.

מה זה מציאות מדומה ? מתי זה התחיל ?, לאן זה לוקח את המין האנושי ומה הקשר לאינטליגנציה מלאכותית ולסינגולריות הטכנולוגית.



הכתבה שלפניכם מתחילה בסיפור האישי שלי ונגמרת בסיפור של כולנו כאנושות, לאחר שהספר את סיפור חיי בקצרה בתחום המציאות מדומה, אשמח לשמוע גם את שלכם, בתגובות למטה.



בשבילי הכל התחיל לפני 30 שנה כשהייתי ילד בן 13 בערך (תקופת הבר מצווה), אמא שלי לקחה אותי לדיזינגוף סנטר בתל אביב, למשחקיית וידאו חדשנית, שם הציגו בפני את המציאות מדומה הראשונה לתקופתי שנפתחה בישראל, שם באותו רגע זאת הייתה הפעם הראשונה שפגשתי את הטכנולוגיה שהסעירה את חיי.

אני זוכר את עצמי כנער צעיר כבן 13, עומד נפעם למול מכשירי הענק שנראים כמו מכונות מהעתיד או מכוכב אחר, אני זוכר כשהגיע תורי .הלבישו אותי בחליפה וקסדה ענקית, הציוד היה נורא כבד. (אבל למי היה אכפת, נכנסתי לעולם אחר), המשחקים היו מבוססי מחשבי אמיגה 500  (שיא הטכנולוגיה של אז) קצת תמונות מהתקופה:







חשוב לציין שבשנות התשעים, שיא הטכנולוגיה של מחשב גרפי היה מחשב מבית קומדור אמיגה amiga מחשב "על" לאותה תקופה, חשוב לציין שבאותה התקופה לרוב בני האדם לא היה מחשב ולמי שכבר היה, היה תואם פי סי ,בצבעים צהוב שחור או ירוק שחור, לאמיגה היה מפרט מרשים לזמנו: 

חברת קומדור אינטרנשיונל האגדית, הייתה היצרנית של AMIGA ובשנת 1987 קומדור יצרה בהצלחה גדולה את מחשבי האמיגה 500 שהיה הדגם הנמכר ביותר של החברה.

היה מדובר במין שילוב חדש דאז מחשב אישי וקונסולת משחקים (CD32)
תאריך שחרור 23 ביולי 1985; לפני 33 שנים (Amiga 1000)
מחיר US $ 1,295 + 300 $ (כולל צג)
יורשים 1996 (אמיגה 1200 ו 4000 ט)
מערכת הפעלה AmigaOS ב- Kickstart
מעבד מוטורולה 680x0 @ ≈7 מגהרץ ומעלה
זכרון 256 קילובייט ומעלה, ניתן להרחבה

החברה לא שרדה את משבר המציאות מדומה של שנות התשעים, אבל קומדור היא בהחלט מעמודי הבנייה של אפל שאתם מכירים.


אז חזרה לסיפור:
לאחר החוויה המטלטלת חיובית, החלטתי שאני רוצה מציאות מדומה בכל מחיר, אבל קודם כל, היה צריך מחשב חזק, כשעשו לי בר מצווה ,את כל כספי הבר מצווה שלי השקעתי במחשב אמיגה 500, למי שהיה amiga בשנות ה- 90 בטח מבין את התרגשות שלי, אבל לצערי עד שקניתי את המחשב המציאות מדומה נעלמה, בדיעבד נעלמה ליותר מעשרים שנה, אז נכון, המשחקים היו פרימיטיביים ומגושמים, הגרפיקה נוראית, וזה היה כבד!  אבל זה השאיר בי חותם, ומאז חיכיתי לטכנולוגיה שתתפתח ותחזור ביום מן הימים, מבחינתי מאז חיכיתי ועבדתי בתחום הכי קרוב, מחשבים, משנה לשנה שמעתי שמועות שהמציאות מדומה חוזרת, לצערי זה לא קרה רק אחרי 30 שנה.אני זוכר כבר אז ,בתור ילד,הבנתי מה הפוטנציאל האדיר של הטכנולוגיה הזאת ובתור ילד שחי על סרטי מדע בדיוני ,ידעתי שזה השלב הראשון של ממשק אדם ומכונה, גם ידעתי שברגע שהטכנולוגיה תבשיל, המציאות לא תהיה אותו דבר יותר, כי מה זה מציאות בעצם ? אני זוכר שחשבתי לעצמי, שום דבר לא יעצור את זה... ואז זה נעלם כמו שבא.







30 שנה לאחר מכן ולאחר כישלונות רבים בתחום המציאות מדומה לאורך שנות השמונים והתשעים, ישב בחור בשנות ה 2000, שפשוט היה לו מזל דו משמעית כי שמו היה לאקי פאלמר.

הוא נולד וגדל בלונג ביץ 'בקליפורניה, עם שלוש אחיות קטנות יותר, ג'ינג'ר לאקי, ברידג'ט לאקי ורוקסאן לאקי. אביו עבד בסוכנות רכב. 
התחביבים שלו כילד היו,שיעורי שיט, אלקטרוניקה והנדסה, קורסים בקולג 'בקהילה במכללת גולדן ווסט ובקולג' לונג ביץ 'סיטי, החל מגיל 14 או 15, החל להשתתף בקורסים באוניברסיטת קליפורניה סטייט, לונג ביץ' ובשנת 2010. הוא כתב ושירת כעורך מקוון בעיתון הסטודנטים המנוהל באוניברסיטה.

במהלך שנות ילדותו ונעוריו, עשה ניסויים במגוון פרויקטים אלקטרוניים מורכבים הכוללים תותחים, סלילי טסלה ולייזרים, כאשר חלק מהפרויקטים הללו הביאו לפציעות קשות. הוא בנה "אסדה" למשחקי מחשב במחיר של עשרות אלפי דולרים אמריקניים עם התקנה מורחבת של שישה צגים. הרצון שלו לטבול בעולמות שנוצרו על ידי מחשב הוביל לאובססיה למציאות מדומה (מציאות וירטואלית), מושג שלא זכה לתשומת לב משמעותית מתעשיית הטכנולוגיה כבר למעלה מעשור.

במאמץ ללמוד מידע נוסף על טכנולוגיית מציאות מדומה בנה לאקי אוסף פרטי נרחב הכולל למעלה מ 50 משקפי מציאות מדומה מהעבר, שרובן נבנו בשנות התשעים (הנפילה האחרונה של המציאות מדומה בילדותי). בגיל 16 החל לבנות משקפי משקפי מציאות מדומה מעיצוב משלו. כדי לממן פרויקטים אלה, הוא הרוויח לפחות 36,000 דולר בארה"ב על ידי תיקון ומכירה מחדש של מכשירי אייפון שנפגעו ועבד במשרה חלקית כמנהל שטח, מאמן שייט נוער וטכנאי תיקוני מחשבים.

בשנת 2009 הוא הקים את הפורומים של ModRetro עם חבר, ויצר קהילה מקוונת ל"פורטביליזציה ", תחביב שנסבב על הפיכת מכשירי חומרה ישנים כמו קונסולות משחק ומחשבים למחשבים ניידים שמכילים עצמאית תוך ערבוב טכנולוגיה חדשה וישנה.

בהמשך למד באוניברסיטת קליפורניה, לונג ביץ ', שם עסק בעיתונות ושירת כעורך מקוון של Daily49er. במהלך תקופתו שם, עבד גם כמהנדס במשרה חלקית במעבדת Mixed Reality (MxR)13 במכון לטכנולוגיות יצירתיות (ICT) באוניברסיטת דרום קליפורניה כחלק מצוות עיצוב ניסיוני למציאות מדומה.


בזמן שפלמר לקח את הזמן שלו וגדל ;) ,שנים חיכיתי למציאות מדומה שתחזור, עד שהחיים והמציאות שאנו מכירים דחקו לפינה את הזיכרונות והחלומות על מציאות מדומה, השנים חלפו וחלפו וחלפו, ואז לפני כמה שנים בעיתון, כתבה קטנה בעיתון על בחור שבונה קסדת מציאות מדומה במחסן שלו, הבחור שעונה לשם פאלמר לאקי כפי שכבר הסברתי לכם, הציג משקפי מציאות מדומה שהוא בנה במוסך ונתן להם את השם אוקולוס - שזה למעשה חלון לעולם אחר. 

על מנת לממן את המשקפיים שלו לאחר שכשל להביא משקיעים, פאלמר העלה את פרוייקט משקפי האוקולוס שלו בקיקסטארטר.

לאקי היה מתוסכל מחוסר היכולת של משקפי המציאות מדומה הקיימים בשוק,שהיו ממש גרועים נקודה, שדה ראייה נמוך, עלות גבוהה,ושוקל כמו פיל קטן. על מנת לנסות ולפתור את הבעיה, הוא החל להתנסות בעיצובים משלו בשנת 2009. הוא השלים את האב-טיפוס הראשון שלו, שנקרא PR1, בגיל 17 במוסך של הוריו בשנת 2010, משקפי המציאות המדומה שבנה הציגו שדה ראיה של 90 מעלות, השהיה נמוכה, ו משוב היבטי מובנה.

לאקי פיתח סדרה של אבות-טיפוס הבוחנים תכונות כמו סטריאוסקופיה תלת-ממדית, טכנולוגיה אלחוטית ושדה ראייה קיצוני של 270 מעלות, תוך כדי ירידה בגודל ומשקל המערכות שלו. הוא שיתף עדכונים שוטפים על התקדמותו בפורומים שמבקרים בו מספר קטן של חובבי מציאות מדומה. יחידת הדור השישי שלו נקראה "RIFT", שנועדו להימכר כערכת עשה זאת בעצמך, הוא העלה את הפרוייקט באתר האינטרנט של קיקסטארטר למימון המונים באפריל 2012.


Oculus Rift CV1, היו משקפי המציאות מדומה המסחריות הראשונה שנוצרו על ידי Oculus VR המשקפיים המסחריות הופיעו מיד לאחר, דגמי המפתחים DK1, DK2 שהיו לפניהם.

ג'ון קארמאק מפתח תוכנה, מפתח משחקים המפורסם בזכות עבודתו בסדרת משחקי הווידאו Doom and Quake, ביקש להזמין לעצמו משקפי מציאות מדומה מלאקי, שהשאיל אותה ללא תשלום לקארמאק. קארמאק השתמש בה כדי להפגין את הכוח של VR Doom 3: BFG Edition בתערוכת הבידור האלקטרונית 2012. עם תשומת הלב של אלפי אנשים שנמשכו לפתע  לכייון המציאות מדומה, לאחר זמן קצר לאקי פרש מהאוניברסיטה כדי להתמקד ב- VR במשרה מלאה.

לאקי הדגים את היחידה בפני Valve, וקיבל אישור של Kickstarter ממנהלת המנכ"ל של Valve, גייב ניואל, שאמר "זה נראה מרגש להפליא. אם מישהו יצליח לפתור את הבעיות הקשות בטכנולוגיה הזאת זה לאקי, אנחנו חושבים שפאלמר הולך לעשות את זה. אנו ממליצים לכם בחום לתמוך בקיקסטארטר הזה. כאשר לאקי השיק את קמפיין הקיקסטארטר שלו למען Oculus, הוא קיבל המלצות מצד דמויות בולטות אחרות בענף המשחקים, כולל צוק בלזינסקי, דייוויד Helgason ומארק בולאס.

במהלך קמפיין ה- Kickstarter הדגים לאקי את האוקולוס לגיימרים ולעיתונות בכנסים רבים של משחקים, כולל PAX, Gamescom ו- QuakeCon 2012.

קמפיין ה-  Kickstarter הצליח, וגייס 2.4 מיליון דולר ארה"ב, או 974% מהיעד המקורי שלו. לאחר שגייס יותר ממיליון דולר, ברנדן איריבה נשכר על ידי לאקי באוגוסט 2012 להיות מנכ"ל חברת Oculus. כתוצאה מהקמפיין המוצלח שלהם התרחבה Oculus VR, קיבלה יותר עובדים וחלל משרדים גדול יותר, אך לאקי תיאר את התהליך היומיומי שלו כמי שלא "שינה כל כך הרבה", כשהוא נשאר "איטי" לקראת ביצוע הדבר הזה.  לאקי המשיך לעבוד על כל תחומי העסק ואמר," יש לי את הידיים שלי בכל דבר, החל מהנדסת מוצר ועד פיתוח משחקים לשיווק. בהמשך, הוא העביר את המיקוד שלו לעבר מציאות מדומה. חומרת קלט, המכנה אותה "פרויקט המחמד".


כמה חודשים לאחר מכן הייתה עוד כתבה בעיתון, כתבה גדולה הפעם "פייסבוק רוכשת את אוקולוס ב-2 מליארד דולר) ואז הבנתי! זה הרגע לו חיכיתי המציאות מדומה בשלה והיא חוזרת הפעם לתמיד, אז עזבתי הכל בשנת 2013 ועברתי בגופי ונשמתי למציאות המדומה.


אז מה זה מציאות מדומה ? מתי זה התחיל ? למה זה התחיל ? למה זה טוב ? למה זה רע ?, לשאלות הנשאלות ביותר, אני מקווה לענות לכם בכתבה הזאת.

אנחנו נמשיך במסע בזמן שלנו על שנת 1965, חדשות מהעולם: הקוסמונאוט הראשון הולך בחלל ופורצת מלחמת וייטנאם ,אדם בשם אייבון סאת'רלנד בודק את הטכנולוגיה החדשה שלו head montian display בראשי תיבות (HMD) שבעתיד למעשה תשמש בסיס לטכנולוגיה שכולנו מכירים כמציאות מדומה ורבודה.

אייבון סאת'רלנד היה הראשון שהצליח לגרום לטכנולוגית המציאות מדומה להרגיש כמו עולם אחר או  מציאות חלופית), באותה התקופה הטכנולוגיה הייתה מבוססת על סרטים נעים מתמונות, מה שלא היה משכנע במיוחד, הבעיה הגדולה ביותר הייתה גודלו של הציוד שדרש רצפת אחסון שלמה.

אבל בואו נקפוץ עוד קצת בזמן לפני סאטרלנד, עשור לפני למעשה, מוצר חדשני ומהפכני מוצג לציבור, למרות שזה היה נראה יותר כאילו האדם כולו בתוך המכונה, בהחלט היה מדובר בסוג של מציאות מדומה.


אז איך בעצם הגענו ממשקפי מציאות מדומה רטרו לריפט ? השימוש במציאות מדומה בשנות השישים נעשה בעיקר על ידי צבא ארה"ב, חוקרים ונאס"א, ההתקדמות הרצינית בתחום התרחשה בראשית שנות השמונים. באותה תקופה, הציגה נאסא משקפי מציאות מדומה המיועדים לטייסי קרב למעשה רק אז נולד הרעיון של משקפי מציאות מדומה או מציאות משולבת בעברית, מה שמשעשע אותי היה לראות, שהשימוש במציאות מדומה באותן שנים היה מבוסס על קסדת אופנוע רגילה, אך המשקפיים היו מצוידים בשני מסכי LED וטכנולוגיית 360.




לפני שנמשיך בסיפור המרתק ונחצה את קו ההווה לעבר העתיד, חשוב לי אישית, לציין את סיפורו של רנדי פאוש, סיפורו מתרחש בשנות השמונים, האיש ידוע בעיקר בזכות הרצאותיו כיצד להגשים את חלומות ילדותנו והגשמה עצמית, אז איך רנדי פאוש קשור לסיפור שלנו אתם בטח שואלים ?

רנדי פאוש היה עובד של דיסני כשהחלו ניסויים לשלב מציאות מדומה בתעשייה, רנדי התחיל סדרת הרצאות וקורסים של מציאות מדומה, בזכות רנדי, דור שלם של מתכנתים חלם על מציאות מדומה, שכמובן הובילה את החולמים להגשמה של המציאות מדומה בימינו.






​קפצנו לשנות התשעים, שלמעשה הייתה האירוע הגדול ביותר עד כה למציאות מדומה, 1990, זו השנה בה חברות רבות הציגו טכנולוגיית מציאות מדומה, זו גם השנה בה אני נחשפתי לטכנולוגיה שתעצב את עתיד האנושות.

ברחבי ארצות הברית הופיעו סוגים רבים של משקפי מציאות מדומה 360, היה מדובר בתצוגות ענק של החברות המובילות בעולם.
משקפי המציאות מדומה כללו גם מכונות, שבחלקן היו גם הליכונים  ומתקני הליכה שמזכירים לי מאוד את KAT VR MINI של ימינו, ידיות המשחק מזכירות את ידיות המשחק של HTC VIVE ו- OCULUS . ולהלן כמה תמונות מהמפץ הגדול של שנות התשעים. נוסטלגיה שלי מעלה חיוך.



החברה הגדולה שהחזיקה מתחמים בתחום באותה תקופה נקראו:  vr group, חברה יפנית שהצליחה להפוך דור שלם לחולם במציאות מדומה.בשנות התשעים גם התמלאו בתי הקולנוע בסרטי מציאות מדומה רבים, שהציתו את הדימיון לילדי התקופה, כמו למשל: ג'וני נמוניקבריינסקאןארקייד, וירטואוזיות, הקומה השלוש עשרה, המטריקס 1,2,3, ימים מוזריםeXistenZמכסח הדשא ורבים נוספים, חשוב לציין שבמידה ועוד לא ראיתם ואתם רואים את עצמכם כמעריצי מציאות מדומה ומציאות משולבת הגיע הזמן לרוץ ולצפות.




בעקבות ההצלחה בראשית שנות התשעים, הצטרפו גם חברות הטק הגדולות באותה תקופה, SEGA ו- NINTENDO, ולאחר זמן קצר הציגו שני חברות הענק את Virtual Boy NINTENDO ואת  SEGA VR.

שתי הקונסולות היו מיועדות לשוק הביתי, אך נכשלו בגדול והצרכנים הצביעו בארנק, כישלונם נבע מכמה סיבות,הטכנולוגיה הייתה מוקדמת והמחשבים החלשים לא הצליחו להריץ כמו שצריך את הגרפיקה שגם כך הייתה גרועה.

לפניכם תמונות של הדגמים הבייתים של SEGA ו- NINTENDO. 


השנה היא 2012, כמעט עשרים שנה אחרי שנעלמה לחלוטין טכנולוגיית המציאות המדומה, פאלמר לאקי, עדיין לא בן 20, בנה דגם של משקפי מציאות מדומה בבית הוריו.

פאלמר, שרצה להגשים את חלום חייו, להחזיר את טכנולוגיית המציאות המדומה לעולם, עשה זאת באוגוסט 2012 והשיק את הפרויקט שלו למימון קיקסטארטר מימון ההמונים, תוך פחות פלמר הצליח לגייס מעל 9,000 מיליון דולר כדי להמשיך ולפתח את משקפי המציאות המדומה שלו.

ב- 25 במרץ 2014, פייסבוק רכשה את חברת "אוקולוס" בסכום אסטרונומי של שני מיליארד דולר! 400 מיליון דולר במזומן ו- 1.6 מיליארד דולר במניות בפייסבוק, אז אפשר להגיד שפאלמר לאקי very lucky.




פייסבוק ופאלמר נתקלו במכשולים טכנולוגיים רבים עד ליצירת המוצר המוגמר, הדגם הצרכני הסופי הושק רק ב- 26 במרץ 2016.

הדגם הצרכני הסופי נקרא oculus c1 , לפניו היו שני דגמים נוספים עבור מפתחים dk1, dk2.

מכיוון שלאוקולוס לקח זמן, את הבכורה "גנבה" ביינתים חברת HTC , על ידי השקת משקפי המציאות מדומה שלה htc vive, אבל הניצחון על הענקית פייסבוק היה זמני בלבד, תוך שנה וחצי אוקולוס סגרה את הפער ועברה את HTC במכירות, אוקולוס די גמרה את HTC והיא עשתה זאת גם על ידי הורדת מחירים וגם על ידי השקעה של הון בטכולוגיות מובילות בתחום המציאות מדומה.

חשוב לי לציין כי Oculus rift cv1 היה רק קסדה, חיישן וג'ויסטיק,כאשר ב- Oculus ראו מה עשו המתחרים ב- HTC הם השלימו את הערכה בדומה ל- htc vive, מה שגרם לשינוי מגמה לטובת פייסבוק, לאחר מכן עוד ועוד חברות ענק הצטרפו לתחרות במשקפי מציאות מדומה, חברות כמו סוני, מיקרוסופט, אפל, סמסונג,  דל ועוד. אבל הסיפור שלנו עדיין לא נגמר, ההפך הוא הנכון, הוא רק מתחיל. ובשנים הקרובות נראה יותר ויותר טכנולוגיות של מציאות מדומה ומשולבת.




חזרנו במכונת הזמן שלנו להווה, אוי מה קורה פה ? 2020 השתגעה ?!?!?!??! אני במשחק מציאות מדומה או מה ?


המציאות היום יומית ביקום הזה לא משהו כרגע ? אז מה קורה כרגע בתחום המציאות מדומה ?


אבל ביקום המציאות מדומה קורים ניסים, אין סוף עולמות נבנים בלי הפסקה ויותר ויותר אנשים חווים את המטריקס הפילוסופי והמדהים הזה.

המהפכה שעשו משקפי האוקולוס קווסט של פייסבוק בשנה האחרונה במיוחד שינתה את עולם המציאות מדומה לעד ואנחנו בנקדות העל חזור, מרגע לרגע יותר ויותר אנשים יגלו את האפשרויות הבלתי מוגבלות  של הטכנולוגיה החדשה.

למה אוקולוס הצליחה היכן שנכשלו כולם לאורך ההיסטוריה ?
היו לכך סיבות ברורות ולא מפתיעות, אז ממש בקצרה ונתקדם, כוח העיבוד שקיים כיום חזק בצורה משמועתית ממה שהיה קיים בעבר.

המכישירם כיום קטנים מאוד ומקטינים אותם כל הזמן, ממשק 6 ג'י כבר יוכל  לחבר אתכם אלחוטית למציאות מדומה בדומה לניאו, ללא מכשירים ושום ציוד, רק המוח שלכם שנמצא במצב חלום ומרגיש וחש הכל, הכל רק עניין של מתי ?

אבל כדי ממש להבין את הכיוון צריך לקרוא את הכתבה שלי, על העתיד של שנים הקרובות.


המאמר נכתב על ידי לארי סינגול, מציאות מדומה ישראל 2013
האתר נבנה ע"י
שמיים קידום אתרים
0
דף הבית טלפוןwazeפייסבוק