< השנה נרכיב משקפיים? הפרסום דוחף קדימה את תחום המציאות המדומה

השנה נרכיב משקפיים? הפרסום דוחף קדימה את תחום המציאות המדומה

 

השנה נרכיב משקפיים? הפרסום דוחף קדימה את תחום המציאות המדומה

חברות ענק משקיעות מיליארדי דולרים בהנחת התשתיות לתחום המציאות המדומה, אך הטכנולוגיה לא תוכל להתרומם ללא תוכן מתאים ■ יצרני התוכן עצמם תלויים במידה רבה ביכולתם של המפרסמים הגדולים להזרים כסף לפרסום ייעודי בפלטפורמה החדשנית


 

באירוע של סמסונג בכנס MWC 2016, כנס המובייל הגדול בעולם, שנערך בברצלונה, נראה מייסד פייסבוק מארק צוקרברג כשהוא צועד לתוך האולם, בעוד שאר הנוכחים בכנס מרכיבים משקפי מציאות מדומה (VR). האירוע נהפך לאחת התמונות האיקוניות של העידן הנוכחי, וסימל אולי את הכיוון שאליו הולכת האנושות - הרכבת משקפיים שיאפשרו לכל אחד מאתנו לחיות חיים וירטואליים.

מארק צוקרברג ברצלונה
פייסבוק

פייסבוק עצמה מאמינה בכך, ורכשה ב–2014 את Oculus VR ב–2 מיליארד דולר. גם גוגל מזרימה מאות מיליוני דולרים לפיתוח בתחום ה–VR, ובסך הכל ברחבי העולם מושקעים מיליארדי דולרים לפיתוחים מסוג זה.

הטכנולוגיה עצמה קיימת כבר משנות ה–80, אבל נראה שרק באחרונה המשקפיים האלה נהפכים מסחריים, ועל גביהם מתחילה להיווצר פעילות של תוכן — ופרסום. בדו"ח של eMarketer שפורסם באחרונה נכתב כי עד סוף השנה יהיו 6.5 מיליון משתמשים במשקפי מציאות וירטואלית. היה כבר מי שהגדיר את 2016 כ"שנה של משקפי ה–VR".

התחזית של eMarketer לתחום היא של גידול משמעותי, אבל עדיין לא לשיעור חדירה משמעותי כמו הסמארטפון. ב–2020, לפי החברה, יהיו בעולם כ–24 מיליון משתמשים במשקפי מציאות מדומה. רובם המכריע יהיו משקפיים משולבים עם סמארטפון, ומקצתם משקפי מציאות מדומה שפועלים באמצעות חיבור למחשב שולחני.

כל מדיה חדשה זקוקה לתוכן — או שלא תהיה רלוונטית. בכמה כנסים שהתקיימו בחודשים האחרונים הכריזו חברות כגון הולו, Fullscreen ואפילו "ניו יורק טיימס" על מהלכים לייצור תוכן מותאם למשקפי VR, כמו תיעוד אמנות רחוב או ילדים שנפגעו במלחמות. הולו השקיעה בשיתוף פעולה עם סטארט־אפ לצפייה בקונצרטים ובהופעות חיות של אמנים בולטים באמצעות משקפי מציאות מדומה.

דוגמאות לקמפיינים המשלבים מציאות מדומה. כך מקדונלדס הפכה את מארז ארוחת הילדים שלה למותאם למשקפי VR ושילבה אותו עם משחקים לילדים
 

דיסני היא אחת החלוצות בתחום. החברה הודיעה כבר ב–2015 על השקעה של עשרות מיליוני דולרים בתוכן שמיועד למשקפי מציאות מדומה. החברה השיקה 
ב–2015 את הסרט "מלחמת הכוכבים", שבו אפשר לצפות באחד הקרבות בסרט באמצעות משקפי VR.

בנוסף, חברת הווידיאו Jaunt הפיקה הופעה של פול מקרטני שמותאמת לצפייה ב–VR, ואפילו נאס"א שיחזרה את משימת אפולו 11 לנחיתת האדם הראשון על הירח באמצעות משקפי VR.

בישראל החלוצה בתחום מבין חברות התוכן היא HOT, שהשיקה בשיתוף פעולה עם סמסונג גיר אפליקציה לצפייה בחלק מסדרות המקור באמצעות מציאות מדומה של 360 מעלות או צילום רגיל בזווית של 360 מעלות. בין הסדרות — "זגורי אימפריה" ו"היחידה".

בפסטיבל קאן השנה הגיע סרט ישראלי לדוכן הניו מדיה וסרטי המציאות המדומה: "חופשת הקיץ" של הבמאי ניר סער, שצולם במצלמת 360 מעלות — והוצג יחד עם סרטים נוספים מהז'אנר.

מגזר נוסף שצפוי להניע את גלגלי המציאות המדומה הוא תעשיית הפורנו. כבר כיום מפרסמים אתרים לסרטוני סקס תכנים שמיועדים לצפייה במשקפי VR. אנליסטים של בית ההשקעות פייפר ג'פרי העריכו בתחילת השנה כי עד 2025 יגלגלו עסקי התוכן למבוגרים במציאות מדומה מיליארד דולר בשנה, ויהפכו לענף השלישי בגודלו בתחום, אחרי משחקי מחשב ותוכן הקשור לליגת הפוטבול בארה"ב.

גרף החוזה את מספר משתמשי המציאות המדומה באמצעות סמארטפון 0 16.9 מיליון איש ב-2020, ו-7.5 משתמשים באמצעות מחשב שולחן ב-2020

טיפול בפחדים 
וקניון וירטואלי

התפוצה של מוצרי מציאות מדומה תלויה בעיקר בשאלה אם המפרסמים הגדולים יזרימו כספים לפרסום ייעודי בפלטפורמה. לעת עתה, נראה כי מפרסמים גדולים מתעניינים בתחום ויוצרים קמפיינים יצירתיים באמצעות משקפי המציאות המדומה. המשקפיים מאפשרים למפרסמים להציג חדשנות — וגם לספק ללקוחות הפוטנציאליים חוויה טוטאלית, שעשויה להוביל להטמעת המסר בצורה טובה הרבה יותר.

סמסונג עצמה, במטרה לשווק את משקפי ה–VR שלה, העלתה סדרת סרטונים שבהם היא מסייעת לאנשים להתגבר על פחדים — למשל פחד גבהים ופחד קהל — באמצעות הדמיית המציאות במשקפי VR, שמאפשרת התמודדות ישירה עם הפחדים האלה.

חברות אחרות השתמשו במארז שבו הן מוכרות את המוצרים שלהן כדי להציג לצרכנים משקפי VR מאולתרים. בירה באדווייזר, למשל, שיתפה פעולה עם אלופת ה–NBA, קליוולנד קאבלירס, ומכרה מחזיק לזוג פחיות בירה שנהפך למשקפי VR, שמאפשרים לצפות באמצעות הטלפון במשחקי הקבוצה בתלת־ממד וב–360 מעלות, ולחוש כאילו נמצאים במגרש עצמו.

מקדונלד'ס הפכה את מארז ארוחת הילדים שלה למשקפי VR, ושיווקה עמו אפליקציה ייעודית למשחקים לילדים. eBay הלכה צעד נוסף, והשיקה את הקניון הווירטואלי הראשון, שמאפשר להרכיב את המשקפיים ולחוש כאילו נמצאים בתוך קניון של ממש.

אישה לובשת משקפי מציאות מדומה מניפה ידיים באוויר
אי־פי

ענקית בינלאומית נוספת שהשתמשה במשקפי מציאות מדומה היא קוקה קולה, שיצרה בחג המולד אפליקציה שמאפשרת למשתמשים לחוות נסיעה חוצת כוכבים בתוך מזחלתו של סנטה קלאוס. ואם כבר נסיעות — וולוו יצרה אפליקציית VR שמדמה נסיעה במכונית בכבישים מרכזיים בארה"ב.

חוויה כוללת של תוכן

פורצת הדרך בישראל, לפחות בתחום הפרסום, היא חברת מוצרי הטיפוח Veet. מדי שנה החברה מקיימת פעילות קיץ שבמסגרתה מתארחות בנות 12–15 יחד עם חברותיהן שזכו במבצע בווילת נופש גדולה.

השנה, עוד לפני השקת הפעילות הרשמית, שיחררה החברה את משחק VeetlockenIn בתוך אפליקציית startVR. הקמפיין כולל סרט עלילתי, שבו הפרזנטוריות של החברה מאבדות את המפתחות שלהן לווילה ולא יכולות לצאת ממנה. על המשתתפות במשחק לעזור להן למצוא את המפתחות כדי לזכות בהזדמנות להיכנס לווילה. המשחק נוצר באמצעות צילום של הבית בטכנולוגיית תלת־ממד ב–360 מעלות, שמאפשר להקרינה על גבי המסך במציאות מדומה.

"מציאות מדומה נהפכה לטכנולוגיה שמתאימה למדיה המונית, אף שכרגע היא עדיין לא נמצאת בכל בית, אבל היא בדרך לשם", אומר מאור חן, מנכ"ל מקאן דיגיטל.

SPAIN MWC 2016
בלומברג

לדברי חן, "עבור המותגים, זוהי הזדמנות. אחד התפקידים החשובים והמעניינים ביותר בשיווק הוא לא רק להביא תוכן, אלא להביא גם טכנולוגיה. למותגים, שיצליחו להביא לכל בית את הטכנולוגיה החדשה של VR במעטפת של קמפיין, יהיה יתרון בהקשר של חדשנות".

חן מסביר כי בשלב זה עיקר תשומת הלב של חברות אינו מוקדש רק ליצירת פרסומות באמצעות ה–VR, אלא להענקת חוויה כוללת של תוכן.

הניסיון להפוך את משקפי 
ה–VR לפופולריים בכל בית עלה שלב עם הקמפיין החדש של סמסונג ל–S7, שבמרכזו עמדו משקפיים מרובדים. "הגענו למסקנה שיש לגלקסי S7 טכנולוגיה שאנחנו כמשתמשים לא נצליח לנצל עד הסוף", אומר אורן מרון, מנהל חטיבת המובייל בסמסונג ישראל. "רצינו לאפשר חוויית צריכה אחרת של מדיה. החיבור עם ה–VR דורש משאבי מערכת גבוהים".

לדבריו, החדשנות הישראלית, שבאה לידי ביטוי בחברות סטארט־אפ שמציגות פיתוחים בתחום ה–VR, סיפקה את הסיבה להאמין שגם הצרכן הישראלי ירצה להתנסות במוצר החדש. "אנחנו סטארט־אפ ניישן, ויש פה יצרני תוכן ברמה בינלאומית. זה היה רק מתבקש להפוך את המשקפיים ממוצר נישה למוצר צריכה המוני", אמר מרון.

סמסונג כבר החלה בשיתוף פעולה עם HOT סביב תכנים למציאות מדומה, ולפי מרון, היא מקבלת פניות רבות מיצרני תוכן וחברות שרוצים לאמץ את הטכנולוגיה לצרכים פנימיים או פרסומיים. "עולם השיווק כל כך רחב שאין ארגון שלא יכול לגעת בזה", הוא אומר.

לדברי חן, "קיים שיח ער אם משקפי ה–VR ייכנסו לכל בית, או שמא יהיו כמו מוצרים אחרים שניבאו להם גדולות אבל בסוף כשלו, למשל, משקפי גוגל או מוצרים טכנולוגיים לבישים אחרים. לדעתי, יש סיכוי גבוה יותר שהמוצרים ימריאו, ובשנים הקרובות נראה משקפי VR בכל בית ישראל".


קרדיט לאתר themarker


 

חזרה לדף הבית

האתר נבנה ע"י
שמיים קידום אתרים
תפריט דף הבית טלפוןwazeפייסבוק