מציאות מדומה, כי הגיע הזמן

בשידורי הספורט, בסרטי הקולנוע, ב–MTV ובבדיקות רפואיות: הווירטואל ריאליטי עובר אל המציאות


 

יותר מדי כתבות עיתונאיות הכריזו בעשור האחרון על כך שעכשיו זה קורה: מהפכת הווירטואל ריאליטי מגיעה ובקרוב כולנו נצטייד במשקפי מציאות מדומה שיכניסו אותנו לעולמות חדשים. אז הנה, עכשיו זה קורה. שוב. או שלא. אם גם הפעם זה לא יקרה, יהיה זה הכישלון המהדהד ביותר בז׳אנר. כי הפעם כל השחקניות הגדולות בפנים. סמסונג עם משקפי ה־Gear, פייסבוק עם האוקולוס ריפט, סוני עם הפלייסטיישן VR, מיקרוסופט עם HoloLens ואפילו אפל שהפתיעה עם רכישה חדשה ומסקרנת בתחום.

המספרים והתחזיות מחזקים את התזה: בבנק ההשקעות פייפר ג׳פרי מעריכים כי עד 2025 שווי שוק החומרה בתחום המציאות המדומה יהיה 62 מיליארד דולר ושוק התוכן הנלווה יגלגל עוד 5.4 מיליארד דולר. לפי דו״ח שפרסם אתר הנתונים SuperData, השנה צפויות מכירות החומרה בתחום לעמוד על כ־661 מיליון דולר בלבד, ובשנה הבאה צפוי זינוק חד והמכירות יצמחו עד ל־5.1 מיליארד דולר. מעבר להערכות ולניתוחים, שלרוב נוטים להיות אופטימיים מדי, את השינוי האמיתי אפשר כבר לראות. בתלת־ממד.

Google Chicago
אי־פי

לפני כחודשיים נרשמה היסטוריה קטנה כשמשחק פתיחת העונה של אלופת ה־NBA, גולדן סטייט, הועבר בשידור וירטואל ריאליטי חי. היה זה משחק הספורט המקצועני הראשון שאפשר לאוהדים לצפות בשידורו עם משקפי תלת־ממד המנסות להעביר תחושה של ישיבה במגרש. אחד מבעלי הקבוצה, פיטר גובר, השקיע באחרונה בחברת NextVR ששידרה את המשחק. להערכתו, אוהדים רבים יהיו מוכנים לשלם עבור שידורים באמצעות טכנולוגיית תלת־ממד. ציון דרך וירטואלי נוסף נרשם בחודש שעבר כשהעימות במפלגה הדמוקרטית הועבר בשידור חי, תלת־ממדי, לבעלי משקפי ה־VR של סמסונג.

עניין מיוחד בתחום מגלים אולפני הקולנוע ויצרני התוכן הגדולים. דיסני השקיעה בסטארטאפ המסקרן Jaunt, שמפתח מוצרי וירטואל ריאליטי וגייס 65 מיליון דולר. Jaunt התפרסם בשנה שעברה לאחר שייצר משקפיים מיוחדים עבור חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס ואפשר לה להיות הראשונה להציע לנוסעיה סרטים בתלת ממד. בנוסף, פיתחה החברה את אפליקציית ״פול מקרטני״ שאפשרה לצפות בהופעה של הזמר ב־360 מעלות באמצעות Google Cardboard, משקפי הווירטואל ריאליטי של גוגל שנמכרים ב־9.99 דולרים (ומתלבשים על טלפון סלולרי).

עניין רב מושך גם הסטארטאפ הישראלי WakingApp, שמפתח פלטפורמה ליצירת תוכן עבור מוצרי וירטואל ריאליטי בדרך פשוטה וזולה וללא צורך בידע מקדים, ובכך מסיר את אחד החסמים העיקריים בתחום. בנובמבר האחרון גייסה החברה 4.3 מיליון דולר

 

הסטראטאפ האמריקאי Visual היה בין המיזמים שנתקלו בקשיים בתחום ייצור התוכן התלת־ממדי. החברה החלה את דרכה כמפתחת משחקים ואפליקציות בתחום, אבל מייסדיה גילו שתהליך הייצור מורכב מדי. יצרני תוכן רבים עושים כיום שימוש מקביל בכמה מצלמות גו־פרו לצילום 360 מעלות, אך קושי בסנכרון בין המצלמות או תקלה באחת מהן יוצרים בעיות. ב־Visual החליטו להתמקד בתעשיית המוזיקה ולהתרכז בייצור קליפים תלת ממדיים, תחום שגם צובר תאוצה.

Chuck Olsen

בחודש שעבר אישרה אפל כי רכשה את הסטארטאפ השווייצרי Faceshift, שמפתח טכנולוגיה ללכידת תנועה להפקת תכנים תלת־ ממדיים. עד היום התמקדה החברה בפתרונות עבור חברות גיימינג ואולפני קולנוע וזכתה לפרסום רב לאחר שנודע שהטכנולוגיה שלה שימשה את יוצרי הסרט החדש בסדרת ״מלחמת הכוכבים״. יהיה מעניין לגלות אילו שימושים תמצא אפל לטכנולוגיה של החברה.

מי שנחשב לסטארטאפ המסקרן והמדובר בתחום הוא Magic Leap שגייס בסוף השנה שעברה לא פחות מ־542 מיליון דולר, כשאת סבב ההשקעה מובילה גוגל. זאת, כשאף אחד לא ממש יודע מה עושה החברה שעד היום הסתפקה בהצגת קונספטים תלת־ממדיים המשתלבים בעולם האמיתי, וצפויה לשחרר מוצר ראשון בתחילת 2016.

בסטארטאפ הניו יורקי EyeNetra חושבים על העידן שבו משקפי המציאות המדומה יהפכו למוצר להמונים. אחרי שפיתחו טכנולוגיה שמאפשרת לבצע בדיקות ראייה ולקבל מרשם באמצעות הסמארטפון, מפתחים שם מוצר שיציע משקפי תלת לממד למרכיבי משקפיים.


קרדיט לאתר דה מרקר


 

חזרה לדף הבית

האתר נבנה ע"י
שמיים קידום אתרים
תפריט דף הבית