המטאברס של פייסבוק: מה זה, איך זה עובד, ומתי זה יהיה זמין?

מעבדות המציאות מדומה של פייסבוק "מקימות קבוצת מוצרים חדשה העונה לשם Metaverse, אך לא ברור לגמריי מה משמעות הדבר בפועל.

סמנכ"ל FRL אנדרו בוסוורת 'הכריז על המאמץ החדש בפוסט בפייסבוק, אם כי הוא די חסך  בפרטים ספציפיים:

"מטאברס כבר כאן כאוסף של עולמות דיגיטליים, כל אחד עם הפיזיקה שלו בכדי לקבוע מה אפשרי בכל עולם. האיכות המגדירה של המטאברס תהיה הנוכחות  והתחושה של להיות שם באמת עם אנשים אמיתים - ו- FRL התמקדה בבניית מוצרים המספקים נוכחות על פני מרחבים דיגיטליים במשך שנים. כיום Portal ו- Oculus יכולים להעביר אתכם לחדרים עם אדם אחר, ללא קשר למרחק פיזי, או לעולמות וירטואלים חדשים. אך כדי להשיג את החזון המלא שלנו על ה- Metaverse "הרב יקום", עלינו גם לבנות את רקמת החיבור בין החללים האלה - כך שתוכלו להסיר את מגבלות הפיזיקה ולעבור ביניהם באותה קלות כמו מעבר מחדר אחד בביתכם לחדר הבא."

הקבוצה תובל על ידי סמנכ"ל אינסטגרם לשעבר של מוצרי  "Vishal Shah" באינסטגרם, ותדווח ישירות לבוסוורת '.

Horizon של פייסבוק, פלטפורמת המציאות מדומה החברתית הניתנת להתאמה אישית של החברה, תהיה חלק מקבוצת מוצרים זו. Horizon תנוהל על ידי יושב הראש לשעבר בפייסבוק גיימינג, ויווק שארמה.

ג'ייסון רובין חוזר למציאות מדומה כדי "להוביל את צוות התוכן" בקבוצת המטאברס החדשה. רובין ייסד את Naughty Dog, וביים את Crash Bandicoot & Jak ו- Daxter. הוא גם פיקח על תכני המציאות מדומה של Oculus (בעיקר משחקים) משנת 2014 ועד סוף 2019 ואז עבר ליוזמות בתחום המשחקים הסלולריים והניידים של פייסבוק.

אבל יש שאלה מעניינת שההודעה של פייסבוק לא ענתה עליה: מה זה בדיוק בניית קבוצות ב- metaverse ?

במחשבה ראשונה אפשר להניח שמדובר בבנית קבוצות ב- Horizon של פייסבוק. אבל Horizon היא רק חלק מהקבוצה הזו. כפי שההודעה מציינת וההובלה של Horizon תהיה תחת הפיתוח המוביל של metaverse ולהנהלה של ווישל שאה.

פייסבוק Horizon שווקה לצד משקפי המציאות מדומה אוקולוס קווסט 2 וההשקה הייתה אמורה להיות במקור בשנת 2020, אך נכון לעכשיו עדיין מדובר בגרסת בטא סגורה. פייסבוק כבר לא משווקת את Horizon באופן פעיל ולא מסרה עדכונים ספציפיים על התקדמותה.

הרמז היחיד בהודעה הוא "רקמת החיבור בין החללים הללו". זה נראה דומה לתשובה שמנכ"ל מארק צוקרברג נתן ל- CNET בחודש מאי - "צריך להיות מרקם חברתי שחוצה את כל השכבות השונות של המציאות המדומה. זה מה שאנחנו מקווים לעשות עם Horizon ".

חוויות אוקולוס קווסט 2 כיום תלויות ביישומי אנדרואיד עצמאיים, המיוצרים בעיקר במנועי המשחק Unity או Unreal. 

אז איך בדיוק Horizon יכולה להיות "המרקם החברתי" או "רקמת החיבור"?

נראה כי תיאור זה אינו תואם את אסטרטגית האפליקציות הנוכחית ועשוי להצביע על שינוי אסטרטגי משמעותי.

מהעדכונים האחרונים מאוגוסט 2020, גילינו כי Horizon היא בעצם חדר שיפוצים מלוטש יותר עם פחות פונקציונליות. בהתחשב במצבו הריק, האם ייתכן שפייסבוק מתכננת כעת להרחיב באופן משמעותי את היקף הפרויקט?

מנוע חדש?
פרוטוקול מדווח כי הרכישה האחרונה של משחקי Unit 2 Games - שלא נראתה לרוב - עשויה למלא תפקיד בתוכניות ה"Metaverse "של פייסבוק. Unit 2 Games פיתחה את Crayta, "פלטפורמת יצירת משחקים שיתופית" מבוססת Unreal Engine הזמינה ב- Google Stadia וב- Epic Games. הדו"ח מצטט גם את דובר פייסבוק שטוען כי החברה "מתכוונת להעסיק מאות עובדים חדשים בקבוצת [metaverse]".

Crayta בהחלט נראה מרשים יותר Horizon, אך לא ברור כמה מהפונקציונליות שלו יכולה להיות מועברת למשקפי מציאות מדומה עצמאיות.

אז איך שני המאמצים הנפרדים הללו, שנעשו במנועי משחק שונים לחלוטין, מתחברים? שוב, זה לא ברור. האם פייסבוק יכולה להתכוון לבנות מנוע משחקים משלה, המיועד לצרכים ולאילוצים של יקום מציאות מדומה מקוון?

"מנוע מטה" כזה יכול לספק רשתות מתמשכות, פיזיקה, אודיו מרחבי, אווטרים, אינטראקציות ואובייקטים מעשיים אם הכלים יהיו מספיק חזקים לבניית משחקים שלמים, פלטפורמת אוקולוס תוכל להתפתח הרבה מעבר לדגם של  חנות האפליקציות של היום. לא נצטרך להוריד אפליקציה חדשה לכל סוג של חוויה, במקום - בדומה לאינטרנט - יהיה אפשרי פשוט להעביר מידע לחוויה טעונה באופן דינמי.

'מחקר גרפיקה' מתייחס ל"צינורות עיבוד מותאמים אישית המונעים על ידי מנועי UE4, Unity".

אבל איך מנוע כזה יהיה יכול לפעול הדדית או בדרך פתוחה? כך תיאר את השאלה אפילו צוקרברג שדיבר על ה - "Metaverse" בראיון ל- Vergecast החודש:
"זה יהיה טוב אם חברות יבנו דברים שיכולים לעבוד יחד ולעבור פלטפורמות ולא רק להיות נעולים בפלטפורמה ספציפית. כמו שיש את ה- W3C שעוזר לקבוע סטנדרטים סביב פרוטוקולי האינטרנט החשובים של כיצד אנשים בונים את הרשת, אני חושב שיהיה צורך בזה גם כאן בכדי להגדיר כיצד הפתחים והיוצרים יכולים לבנות חוויות המאפשרות למישהו לקחת את האוואטר שלו, את הסחורה הדיגיטלית שלו, את חבריו ולהיות מסוגל לבצע טלפורט בין כל החוויות השונות האלה. "

מטרה שיווקית או מטרה ארוכת טווח?
אפשרות נוספת היא ש- "metaverse" אינו מוצר ספציפי, אלא פשוט חזון ארוך טווח לאסטרטגיית תוכן המציאות מדומה המתארגנת מחדש של פייסבוק.

צוקרברג יכול היה להנחות צוותים כדי להבטיח תוכן במימון עתידי ולמנף ממשקי API ברמת הפלטפורמה ב- אוקולוס כגון, אווטרים, יעדים ונוכחות עשירה - הדבר ישמור על מודל חנות האפליקציות הנוכחית אך יאפשר שינוע חלק ועקבי בין חוויות חברתיות מותקנות כאילו היו חלק מעולמות Horizon.

"ה- metaverse כבר כאן כאוסף של עולמות דיגיטליים, כל אחד עם הפיזיקה שלו כדי לקבוע מה אפשרי בתוכו", מסביר בוסוורת בפוסט שפרסם '. "אך כדי להשיג את החזון המלא שלנו של ב- Metaverse, עלינו גם לבנות את רקמת החיבור בין החללים האלה".

למרות התשובות הכלליות, עדיין אין ממש הסבר על האסטרטגיה החדשה של פייסבוק שתדרוש קבוצת מוצרים חדשה וגיוס מאות עובדים חדשים ומנהלים מנוסים כמו Shah & Rubin. משהו נבנה שם בפייסבוק ובפייסבוק עדיין לא מגלים לנו הכל.

המטאברס הוא מושג שמתייחס לעולם וירטואלי משותף, שניתן לגשת אליו באמצעות מכשירים שונים, כגון מחשבים, טלפונים חכמים או משקפי מציאות מדומה. המטאברס מתואר לעתים קרובות כ"אינטרנט הבא", והוא צפוי להשפיע רבות על חיינו בדרכים שונות.

המטאברס של פייסבוק הוא ניסיון של החברה ליצור את המטאברס שלה.
​​​​​​​
החברה השקיעה רבות בפיתוח המטאברס, והיא צפויה לשחק תפקיד מרכזי בפיתוח ובקידום של הטכנולוגיה.

המטאברס של פייסבוק מבוסס על טכנולוגיות מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR).
משתמשים יוכלו להתחבר למטאברס באמצעות משקפי VR או AR, ולהשתמש במכשירים אלה כדי ליצור דמויות וירטואליות של עצמם, לנוע בעולם הוירטואלי ולהתקשר עם משתמשים אחרים.

המטאברס של פייסבוק נמצא עדיין בפיתוח, אך החברה הודיעה על מספר תכונות ותכונות שיהיו זמינות במטאברס.
חלק מהתכונות הללו כוללות:

  • Horizon Worlds: עולם וירטואלי משותף שבו משתמשים יכולים לשחק, ליצור ולפגוש אנשים אחרים.
  • Horizon Workrooms: תוכנת שיתוף פעולה במציאות מדומה המאפשרת למשתמשים לעבוד יחד מרחוק כאילו היו באותו חדר.
  • Meta Horizon: פלטפורמה לבניית אפליקציות ומשחקים למטאברס.

פייסבוק עדיין לא הודיעה מתי המטאברס שלה יהיה זמין לקהל הרחב.
עם זאת, החברה צפויה להשיק גרסה מוקדמת של המטאברס כבר בשנה הבאה.

מתי המטאברס של פייסבוק יהיה זמין בישראל?

פייסבוק עדיין לא הודיעה מתי המטאברס שלה יהיה זמין במדינות שונות, כולל ישראל. עם זאת, ניתן להניח שהמטאברס יהיה זמין בישראל זמן קצר לאחר שהגרסה המוקדמת שלו תהיה זמינה לקהל הרחב.

יתרונות וחסרונות של המטאברס של פייסבוק

להלן מספר מהיתרונות הפוטנציאליים של המטאברס של פייסבוק:

  • המטאברס יכול לספק חווית תקשורת ואינטראקציה חדשה ומרעננת. משתמשים יוכלו להתחבר עם אנשים אחרים מכל רחבי העולם כאילו היו באותו חדר.
  • המטאברס יכול לשמש ללמידה, עבודה והנאה. משתמשים יוכלו ללמוד דברים חדשים, לעבוד בצורה יעילה יותר וליהנות מחווית בידור חדשה.
  • המטאברס יכול ליצור הזדמנויות עסקיות חדשות. חברות יוכלו ליצור מוצרים ושירותים חדשים המתאימים למטאברס.

עם זאת, ישנם גם מספר אתגרים פוטנציאליים שצריך לקחת בחשבון בקשר למטאברס של פייסבוק:

  • המטאברס יכול להיות מכריע עבור אנשים מסוימים. משתמשים עשויים להרגיש מבודדים או בודדים במטאברס, אם הם לא מוצאים דרכים ליצור קשרים עם אנשים אחרים.
  • המטאברס יכול להיות מקום מסוכן. משתמשים עשויים להיות חשופים לבריונות, הטרדה או אפילו הונאה במטאברס.
  • המטאברס יכול להיות פוגע לסביבה. פיתוח המטאברס והשימוש בו עשויים להוביל לפליטת גזי חממה ולצריכה מוגברת של משאבים.

סיכום

המטאברס של פייסבוק הוא טכנולוגיה חדשה ומתפתחת, והשפעתה על החברה שלנו עדיין לא ידועה


אולי גם יעניין אתכם:
איך מתחילים לצפות בסרטי מציאות מדומה ולשחק במשחק סקס למבוגרים המדריך המלא
שיעורים ולווי ברכישת נכסים במטווארס
שיעורים ולווי ברכישת מטבעות דיגיטלים


מומלץ להירשם לבלוג שלנו לחדשות ועדכונים וגם לעקוב אחרינו גם ברשתות החברתיות:

לערוץ היוטיוב שלנו

לערוץ הטיקטוק שלנו

לעמוד הפייסבוק שלנו

לעמוד האינסטגרם שלנו

לעמוד הטוייטר שלנו 

לעמוד הלינקדאין שלנו

חזרה לעמוד החדשות הראשי​

​​​​​​​

עמית קיסר

מייסד,עורך וכותב התוכן של אתר מציאות מדומה ישראל בעברית ובאנגלית, חי ונושם את עולם המטווארס משנת 2013 . מומחה ללימוד המטווארס, מציאות מדומה, מציאות רבודה ומטבעות וירטואלים.




Coi בניית אתרים
0
דף הבית פייסבוק