תקווה חדשה לחינוך לתלמידים עם ADHD ו-ASD

הפרעת קשב וריכוז (ADHD) משפיעה כיום על כ-6% מילדי העולם.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת אאולטו, אוניברסיטת אובו אקדמי ושל אוניברסיטת הלסינקי פיתחה משחק VR שיכול לכאורה לעזור לאבחן הפרעת קשב וריכוז (ADHD) בילדים. החוויה האינטראקטיבית ידידותית לילדים משתמשת בשילוב של למידת מכונה ועקוב אחר העיניים כדי לזהות ביעילות מגוון תסמיני ADHD.

המשחק, המכונה ביצועי ניהול בחיי היומיום (EPELI), משתמש ב-VR כדי להטביע את המשתמשים בדירה וירטואלית שבה הם צריכים לבצע סדרה של "משימות יומיומיות". כדי להצליח, המשתמשים צריכים לחשוב קדימה ולזכור את ההוראות שלהם תוך התעלמות מכל הסחות דעת. כיום, השיטה הפופולרית ביותר לאיתור תסמיני ADHD היא מבחן המשימה הביצועית (CPT), במהלכו המשתתפים צופים בסדרת אותיות המופיעות על מסך ולוחצים על כפתור בכל פעם שמופיעה אות שאינה "X".

לדברי החוקרים, EPELI יכול לספק פתרון יעיל יותר לאבחון ADHD בהשוואה למבחן CPT תוך הmotivating משתמשים טוב יותר.

"מי שמעוניין יכול להשתמש ב-EPELI כעזר בעבודתם הקלינית", אמר אריק ססגארי, חוקר דוקטורט מאוניברסיטת הלסינקי ופסיכולוג קליני בבית החולים האוניברסיטאי של הלסינקי (HUH). "החוויה הייתה מאוד חיובית. כל הנוירופסיכולוגים שענו על סקר משוב לאחר הפיילוט הראשון אמרו שהם הרגישו בהבדל החיובי מהשימוש בשיטות מציאות מדומה ככלי משלים בעבודתם." אבל זה רק קצה הקרח. הצוות הוסיף לאחרונה עקוב אחר העיניים למשחק, מה שמאפשר להם לאבחן טוב יותר קשיי קשב על ידי מעקב אחר תנועות עיניים של משתמש.

במחקר חדש, 37 ילדים שאובחנו עם ADHD ו-36 ילדים בקבוצת ביקורת שיחקו ב-EPELI ולאחר מכן במשחק ירי פשוט בשם Shoot the Target והתוצאות היו מעניינות.

"עקבנו אחר תנועות העיניים הטבעיות של ילדים בזמן שהם ביצעו משימות שונות במשחק מציאות מדומה, והדבר הוכיח את עצמו כדרך יעילה לאבחון תסמיני ADHD", הוסיפה ליא מירזון, חוקרת דוקטורט מאוניברסיטת אאולטו. "מבט ה-ADHD של הילדים נעצר זמן רב יותר על אובייקטים שונים בסביבה, ומבטם קפץ מהר יותר ויותר ממקום למקום. זה עשוי להעיד על עיכוב בהתפתחות מערכת הראייה ועיבוד מידע גרוע יותר מילדים אחרים."


מציאות מדומה (VR) היא טכנולוגיה חדשה ומרגשת שיש לה פוטנציאל לשנות את פני החינוך. אחד התחומים המבטיחים ביותר שבהם ניתן להשתמש ב-VR הוא חינוך לתלמידים עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) ועל הספקטרום האוטיסטי (ASD).

ADHD ו-ASD הן הפרעות נוירו-התפתחותיות שיכולות להקשות על למידה וסיכוי להצלחה בבית הספר. תלמידים עם ADHD עלולים לסבול ממחסור ביכולת להתרכז, חוסר מנוחה והיפראקטיביות. תלמידים עם ASD עלולים לסבול ממחסור בתקשורת חברתית, התנהגויות חוזרות ונשנות והתנגדות לשינויים.

VR יכולה לספק לתלמידים עם ADHD ו-ASD סביבת למידה אינטראקטיבית ומעוררת העניין, המאפשרת להם ללמוד בקצב שלהם ובדרך המתאימה להם. VR יכולה גם לספק לתלמידים אלה הזדמנות להתמודד עם אתגרים חברתיים ורגשיים, ולשפר את כישורי התקשורת שלהם.

מחקרים רבים הראו כי VR יכולה להיות כלי יעיל בחינוך לתלמידים עם ADHD ו-ASD. לדוגמה, מחקר שפורסם בכתב העת "Frontiers in Psychology" מצא כי תלמידים עם ADHD שהשתמשו ב-VR לשיפור מיומנויות ההתמצאות במרחב הראו שיפור משמעותי בביצועים בהשוואה לתלמידים שלא השתמשו ב-VR. מחקר נוסף שפורסם בכתב העת "Journal of Autism and Developmental Disorders" מצא כי תלמידים עם ASD שהשתמשו ב-VR לשיפור כישורי התקשורת שלהם הראו שיפור משמעותי במיומנויות השיח והמיומנויות.

מציאות מדומה עדיין בחיתוליה, אך יש לה פוטנציאל להפוך לכלי רב עוצמה בחינוך לתלמידים עם ADHD ו-ASD. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, נראה כי VR תהיה יעילה יותר ויותר בחינוך תלמידים אלה.

עבור תלמידים עם ADHD ו-ASD, VR יכולה להיות תקווה חדשה לחינוך. VR יכולה לספק לתלמידים אלה את הכלים וההזדמנויות שהם צריכים כדי להצליח בבית הספר ובחיים.

על מנת לקבל מידע נוסף מלאו את הטופס ונציג יצור עמכם קשר

Coi בניית אתרים
0
דף הבית פייסבוק