אוקולוס מכניסה את מיקרוסופט למציאות המדומה

משחקים לקונסולת Xbox One של מיקרוסופט יוזרמו ישירות לקסדת המציאות המדומה אוקולוס ריפט ושתי החברות יעבדו יחדיו באופן הדוק. מבחינת שתיהן, כך נראה, מדובר בעסקה משתלמת במיוחד



כבר שלוש שנים שאוקולוס משלהבת את עולם הגיימינג וגם רבים מחוצה לו, עם הבטחה לקסדת מציאות מדומה נוחה, זולה וידידותית שניתן לחבר לכל מחשב. 175 אלף קונסולות ריפט (Rift), בגרסאות אב טיפוס שונות, כבר נמכרו למפתחים. התוכנית של החברה הרשימה מספיק את מארק צוקרברג כדי שפייסבוק תרכוש אותה בשנה שעבר בסכום מרשים של 2.2 מיליארד דולר.


לכן מסיבת העיתונאים שנערכה בחמישי האחרון בסן פרנסיסקו, שבה חשפה החברה את גרסתה המסחרית של קסדת הריפט, עוררה עניין רב. ואולם, החברה איכזבה כשלא חשפה את תאריך ההשקה של הקסדה (ההערכות מדברות על תחילת 2016), מחירה, המפרט הטכני המלא ורשימת משחקי המציאות המדומה שיהיו זמינים עבורה בעת ההשקה. נראה שאוקולוס בעיקר מבקשת לשמור על ההתלהבות סביב הקסדה ולא לאבד מומנטום עד ההשקה הרשמית.

 
מה כן היה אפשר ללמוד ממסיבת העיתונאים? שמיקרוסופט נכנסת בכל הכוח לתחום המציאות המדומה, ותחבר בין הקסדה של אוקולוס לבין מערכת ההפעלה ווינדוס 10 וקונסולת המשחקים Xbox One.



 

צריכים הישג מהיר

 
לפי הסכם שיתוף הפעולה שנחשף באירוע, הגיימרים יוכלו להזרים ישירות משחקים מ-Xbox One לריפט. ווינדוס 10, כפי שכבר נחשף בעבר, תוכל להזרים משחקים מהמחשב האישי לקונסולה ולהיפך, ואוקולוס כמובן מתחברת למחשב ישירות. כעת נכנס לתהליך גם אחד ממוצרי המציאות המדומה המדוברים ביותר כיום, באופן שנועד לקדם את מיקרוסופט בקרב הגיימרים.
 
מיקרוסופט זקוקה לקידום הזה: עד כה היה נראה שהיא משתרכת מאחור בתחום המציאות המדומה. משקפי ההולולנס שהיא מפתחת קרובים יותר ברוחם לתחום המציאות המוגברת (AR) בדומה לגלאס של גוגל, ואינם פונים לגיימרים. חברות כמו סמסונג, HTC ו-LG, הציגו פתרונות בתחום שנועדו להפוך כל סמארטפון לקונסולת מציאות מדומה. סוני, יריבתה הגדולה, כבר חשפה פרויקט לפיתוח משקפי מציאות מדומה לפלייסטיישן 4.






מיקרוסופט מתקשה בשנה האחרונה להתמודד מול סוני בחזית הגיימינג. החברה היפנית עקפה אותה במכירות קונסולות המשחק, והשיקה שירותים מתקדמים כמו הזרמת משחקים שמיקרוסופט עדיין עובדת עליהם. ברוב סקרי דעת הקהל בקרב הגיימרים פלייסטיישן מנצחת, וגם היצע המשחקים של סוני נחשב למוצלח יותר. מיקרוסופט צריכה הישג משמעותי. בשנים האחרונות היא מנהלת שיתוף פעולה הדוק עם פייסבוק (ומחזיקה 1.6% ממניותיה), וזוהי אחת מתוצאותיו הבולטות.
 
מבחינת מיקרוסופט, ההחלטה מעודדת כל גיימר שירכוש את אוקולוס להעדיף את Xbox על פני פלייסטיישן, ומעודדת כל מפתח משחקים להתאים את כותריו החדשים קודם כל לקונסולה של מיקרוסופט. החברה קיבלה גישה מועדפת למותג הכי נחשב ומוכר בתחום המציאות המדומה, ועכשיו סוני היא זו שצריכה להדביק אותה. היתרון שיכולה אוקולוס להפיק משיתוף הפעולה דומה - גישה למאגר הגיימרים שמעדיף את Xbox One, שתעזור לה לעמוד ביעד שהציב מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, ולפיו על אוקולוס למכור 50-100 מיליון קסדות בשנים הקרובות.






שיתוף הפעולה בא לידי ביטוי גם בתחום השלטים: כלי השליטה הבסיסי באוקולוס יהיה שלט Xbox One שהותאם למשקפיים ולמחשב האישי. בנוסף הציגה אוקולוס שלט שיימכר בנפרד ומציג קונספט חדש בתחום: מחזיקים אותו כמו אקדח והוא כולל קשת המקיפה את היד, אשר מכוסה בחיישנים ובמשטחי מגע. הדבר מאפשר לתמרן חפצים וירטואליים בצורה מאוד מדויקת, לחקות את מישושם (בעזרת רטט המשתנה בהתאם לאוביקייט שנוגעים בו) ולתרגם בנוחות תנועות יד (כמו הצבעה) לפעולות וירטואליות.
לדברי מייסד אוקולוס לאקי פאלמר, הדבר נועד לאפשר למשתמשים "לגעת בעולם הווירטואלי". החברה שעיצבה את השלט, קרבון גרופ, נרכשה בשנה שעברה בידי אוקולוס, כך שהיא מרוויחה משיתוף הפעולה הזה בכל דרך אפשרית.
 
ההכרזה על החיבור ההדוק בין מיקרוסופט לאוקולוס פותחת אופציה מעניינת נוספת, שלא הוזכרה במסיבת העיתונאים. האם ימצאו השתיים דרך לשלב במערכת שהן יוצרות גם את הקינקט, מערכת זיהוי התנועה של מיקרוסופט? בשילוב עם קסדת הריפט, הדבר יכול ליצור חוויית מציאות מדומה עמוקה יותר מכל מה שראינו עד כה. בתיאוריה המשתמשים יוכלו לשלוט בעולם הווירטואלי באמצעות תנועות טבעיות, ללא מגבלות, חוטים ואולי אפילו שלטים. תשובה לשאלה המסקרנת הזאת נקבל כנראה רק כשהריפט תושק רשמית.
 

ומה עם פייסבוק?

 
מבחינה טכנית, רוב המאפיינים של קסדת הריפט שהוצגו באירוע היו ידועים עוד לפניו. היא מתהדרת בעיצוב קל ונוח יותר ביחס לדגמי האבטיפוס, כולל אוזניות שמשולבות בתוכה, עדשות מתכוונות וריפוד בד שמקל על חבישת הקסדה לזמן ממושך. המסכים בקסדה שודרגו לרזולוציית Full HD, עם קצב רענון גבוה של 90 הרץ - מה שנועד להבטיח חוויית מציאות מדומה מרשימה בהחלט.
 
אם בקסדות הקודמות של אוקולוס הרוכשים התלוננו על בחילות לאחר שימוש ממושך, הרי שהפעם החברה הוסיפה חיישן חיצוני למעקב אחר תנועות הראש, שניתן להניח על השולחן. בנוסף דאגה שהתצוגה תותאם טוב יותר לראשו ולעיניו של המשתמש, דבר שאמור לסייע גם כן במניעת בחילות.


באירוע נחשפו מספר סרטונים של משחקים שיגיעו לקסדה, כמו EVE Valkyre, אך רובם היו זמינים ברשת עוד קודם לכן. כדי לקדם את התכנים בתחום תקים החברה קרן הון סיכון חדשה, שתשקיע בחברות משחקים קטנות ותסייע להתאים את משחקיהן למציאות מדומה.





למרבה ההפתעה, אוקולוס טרם פירטה איך היא מתכוונת לשלב בקסדה את פייסבוק - הרשת החברתית הגדולה בעולם, ובעלת החברה. צוקרברג רמז בפברואר האחרון כי בעתיד מתכננת פייסבוק לתמוך בצילום, צפייה ושיתוף בסרטוני מציאות מדומה פנורמיים, אך מאז לא נאמר דבר על היכולת העתידית הזאת. גם בנושא הזה הגיימרים יצטרכו לחכות ולראות.



קרדיט לאתר כלכליסט


 
חזרה לדף הבית
האתר נבנה ע"י
שמיים קידום אתרים
תפריט דף הבית