שמי עמית קיסר ואני מהעתיד, לצערי לא העתיד הרחוק מספיק, אני משנת 2027, אז תתרחש הסינגולריות הטכנולוגית.
יש לי דמיון מאוד מפותח ואת היכולת לראות קדימה ואחורה בזמן, קדימה בזמן רק עד שנת 2027 כי מאותו רגע לא רואים כלום, משנת 2013 אני מעלה כתבות וסרטונים בנושא הסינגולריות הטכנולוגית (מדובר ברגע שבו בינה מלאכותית תפתח מודעות עצמית), מציאות מדומה, מציאות רבודה ויקומים וירטואלים.
מציאות מדומה:
טכנולוגית המציאות מדומה חזרה מהעבר בגדול והטכנולוגיה מתפשטת לכל התחומים הקיימים, גם טכנולוגיות דומות כגון:" מציאות רבודה, מציאות משולבת והמיקס ריאלטי ובינה מלאכותית כולם תופסים תאוצה ומסמנים את עידן היקומים הנוספים.
מדובר באחת מהטכנולוגיות המשמעותית ביותר שידענו עד היום, מדובר בטכנולוגיה שתערער את הבנת המציאות שלנו מהיסוד. בכתבה קודמת, סיפרתי לכם את סיפור הלידה של טכנולוגית המציאות מדומה מראשיתה ועד היום. ובכתבה הזאת אספר לכם מה אני חושב שהולך לקרות בשנים הקרובות ועד לשנת 2027 ממש לפני הסינגולריות הטכנולוגית.
מהי המציאות בכלל ?
מהי המציאות בכלל ? ומי אמר לכם שאתם כבר עכשיו לא בתוך מציאות מדומה ?
משחק המחשב הראשון שיצא בשנת 1972 היה פונג מדובר במשחק מאוד פשוט ובסיסי שדומה מאוד למשחק מסירות כדור.
המשחק פונג יצא בשנת כמעט לפני 60 שנה בערך, כיום המשחקים כבר הגיעו לרמה גרפית גבוה בהרבה.
המציאות כיום היא שהגענו ליכולות גרפיות וכוח מחשוב שיהיו בלתי נתפסות אפילו לילדי שנות התשעים ועדיין ישנם אנשים בעולם שנולדו לפני המחשב הראשון ועכשיו כבר קיימים משקפי מציאות מדומה שיכולים להגיע לרמה גרפית מרשימה בפחות מעשור.
בואו נדמיין את העתיד הקרוב בעוד כמה שנים, נאמר 2026 , אני מאמין שבשנה הזאת בשילוב בינה מלאכותית אנחנו נראה עולמות מציאות מדומה שיהיו שווים למציאות "הרגילה" וזה מוביל אותי למחשבה פילוסופית מאוד רצינית לגביי המציאות שלנו, כי מי אמר שאנחנו לא בתוך משחק מחשב כבר עכשיו ?
בעתיד הלא רחוק דמויות ממוחשבות יפתחו מודעות עצמית ואולי אפילו רצון חופשי ורגשות וזאת נקודה למחשבה ולמי שחושב שמציאות מדומה תהיה דרך משקפיים אני רוצה לעדכן שכנראה נעבור לעדשות או לחיבור מוח מחשב בשנים הקרובות שבו נתחבר על ידי חיבור אלחוטי למחשב ולרשת האינטרנט והחוויה של מציאות מדומה תביא איתה גם טעם, ריח, כאב, שמחה ועוד. (חברות כגון: נרולינק של אלון מאסק מפתחות ממשקי מוח-מחשב ישיר שיכול להיות מובנה ישר למוח שלכם)
כבר עכשיו ובטח שבשנים הקרובות חלק מהחנויות הפיזיות יעברו גם לעולם הוירטואלי החדש, מחשבים בעלי בינה מלאכותית ישרתו אותנו בעולם המציאות מדומה, כשנרצה למדוד מוצר או לנסות אותו, כשנרצה להזמין משהו מחנות דיגיטלית, על פי התחזיות של מומחים רחפנים או רכבים אוטנומים ישלחו לנו את המוצרים באותו רגע או שמדפסות תלת ממד ידפיסו לנו את זה בבית.
חברות כגון: נרולינק של אלון מאסק מפתחות ממשקי מוח-מחשב ישיר שיכול להיות מובנה ישר למוח שלכם.
קשה להתעלם מהעובדה שכל מה שהמין האנושי רצה הוא קיבל גם הטוב וגם הרע, כשרצינו כמין אנושי לעוף, עפנו, כשרצינו לנשום מתחת למים, נשמנו, לנחות על הירח, נחתנו, ולהחליף חלקים בגוף האדם זה כבר לא מדע בדיוני. מי היה מאמין שלפני 100 שנה בלבד, אנשים הלכו ברגל והסתכלו לכוכבים, בלי לדעת את מקומם, בדיוק כמו שאנחנו היום.
האם זהו השלב הבא באבולוציה שלנו ?
לא רחוק היום שבו נוכל לסרוק את המוח של האנושות כולה לתוך מכונה ולעשות עוד הרבה דברים מדהימים, האם זהו השלב הבא באבולוציה שלנו ?
העולם כפי שכבר אמרנו, לא יחזור להיות מה שהיה ובדיוק כמו מי שגדל בעולם המערבי במאה הזאת, אף אחד לא ממש ירצה או יוכל לחיות כמו לפני מאה שנה, אנשים רגילים לנוחות ולמזגן, רכב, טלוויזיה, מחשבים ועוד לפחות מרביתם.
בעתיד הלא רחוק שבו האנושות תחייה במרחב הווירטואלי הם יהיו גיבורי ויוכלו לעשות דברים שלא ניתן לעשות במציאות הנוכחית ולכן זאת עלולה להיות בעיה רצינית מכיוון שלא הרבה אנשים ירצו או יוכלו לחזור למציאות הפיזית המשעממת והמוכרת שבה אנחנו הרבה יותר מוגבלים ואנושיים. ניתן לראות שזה קורה כבר היום תורידו את הסמארטפון ותסתכלו על אנשים מסביב, כמה מהם לא משתמשים בסמארטפון ?
הדעה האישית שלי:
אני חושב שכשחברות ענק טכנולוגיות מייצרות טכנולוגיות חדשות שעלולות להשפיע בצורה משמעותית על המין האנושי, חובה אליהם לדאוג לחנך את הציבור לשימוש נכון בטכנולוגיה החדשה וגם לשתף אותנו באתיקה שלהם, מה שלא קורה בפועל לצערי. את התוצאות ההרסניות שיש למשחקי מחשב והרשתות החברתיות על חלק מהאנשים ניתן לראות כבר היום.
להערכתי ולהערכת מומחים בתחום הבינה המלאכותית והמציאות מדומה אנחנו מתקרבים בצעדי ענק לקראת היום שבו נוכל לייצר מחשבים חכמים כמו בני האדם ואפילו יותר ומאותו הרגע הם המחשבים יתכננו את הדור הבא של הבינה המלאכותית ובמידה ולא נשדרג את עצמנו במקביל הבינה המלאכותית תגיע לרמת אל ואנחנו נהיה כנמלים או הרבה פחות.
אז מה עכשיו ?
אף אחד לא יודע מה יקרה בסינגולריות הטכנולוגית וזאת הסיבה שבחרו את השם הזה על שם הנקודה הסינגולריות בחורים שחורים אותה נקודה שבה חור שואב הכל אפילו אור, אז איך הסיפור הזה ייגמר אתם שואלים ? אולי נהפוך בעצמנו לאלים או אולי נחדל להתקיים (כנראה בצורה הנוכחית בכל אופן) התשובה הברורה והנכונה לשאלה הזאת היא שאין לנו יכולת לדעת.
עולם המציאות המדומה (VR) עבר כברת דרך משמעותית מאז ימיו הראשונים, וכיום הוא נמצא על סף פריצת דרך טכנולוגית שתשנה את האופן שבו אנו חיים, עובדים ומתקשרים. בשנת 2024, אנו צפויים לראות התקדמות משמעותית בתחומים הבאים:
חומרה משופרת:
- מעבדים חזקים יותר: אוזניות VR יהיו מצוידות במעבדים חזקים יותר שיאפשרו חוויות VR ריאליסטיות וסוחפות יותר.
- רזולוציות תצוגה גבוהות יותר: צגי VR יציגו תמונות ברזולוציות גבוהות יותר, מה שיאפשר חדות תמונה משופרת ותחושת נוכחות עמוקה יותר בעולם הווירטואלי.
- שדה ראייה רחב יותר: אוזניות VR יכסו שדה ראייה רחב יותר, מה שיאפשר חוויה פנורמית יותר ויפחית את תחושת הסגירות.
- משקלים קלים יותר: אוזניות VR יהיו קלות יותר ונוחות יותר ללבישה לפרקי זמן ממושכים.
תוכנה מתקדמת:
- גרפיקה משופרת: משחקי VR ויישומים אחרים ייהנו מגרפיקה משופרת שתאפשר חוויות מציאותיות יותר.
- בינה מלאכותית: בינה מלאכותית תשולב ב-VR כדי ליצור דמויות לא-שחקן (NPCs) אינטליגנטיות יותר ואינטראקציות טבעיות יותר עם הסביבה הווירטואלית.
- חוויות חברתיות: פלטפורמות VR יאפשרו חוויות חברתיות עשירות יותר, כמו מפגשים וירטואליים, משחקים משותפים ואירועים חברתיים.
יישומים חדשים:
- הכשרה: VR ישמש יותר ויותר לצורך הכשרה בתחומים שונים, כגון רפואה, תעופה והנדסה.
- חינוך: VR יהפוך לכלי חינוכי רב עוצמה שיאפשר לתלמידים ללמוד בצורה אינטראקטיבית וסוחפת יותר.
- טיפול: VR ישמש לטיפול במגוון מצבים, כגון חרדה, פוסט טראומה ופוביות.
- בידור: VR יהפוך לאמצעי בידור פופולרי, עם משחקים, סרטים, קונצרטים וחוויות אינטראקטיביות אחרות.
האתגרים שנותרו:
למרות ההתקדמות המשמעותית, עדיין ישנם אתגרים שצריך להתגבר עליהם לפני ש-VR יהפוך לטכנולוגיה המיינסטרימית:
- עלויות: אוזניות VR איכותיות עדיין יקרות יחסית, מה שמקשה על נגישותן לציבור הרחב.
- מחלת ים: חלק מהאנשים חווים תופעות לוואי כמו בחילות וסחרחורת בעת שימוש ב-VR.
- בטיחות: חשוב לפתח הנחיות בטיחות ברורות לשימוש ב-VR, במיוחד עבור ילדים.
לסיכום:
שנת 2024 צפויה להיות שנה משמעותית עבור עולם המציאות המדומה. עם התקדמות טכנולוגית משמעותית ופיתוח יישומים חדשים, VR צפוי להפוך לחלק בלתי נפרד מחיינו.
הכתבה נכתבה על ידי עמית קיסר
יעניין אתכם לקרוא גם את המאמרים הבאים:
איך מתחילים לצפות בסרטי מציאות מדומה ולשחק במשחק סקס למבוגרים המדריך המלא
העתיד כבר כאן: חברת התעופה Hainan Airlines משיקה משקפי מציאות רבודה לטיסות
סוף עידן? האינטרנט הישן גוסס ומפנה מקום למטאברס
קווסט 3 מנצח את ויז'ן פרו ב"רוב המכריע" של המקרים, אומר צוקרברג
משקפי "על-אנושיות" במחיר 1,300 ש"ח? כן, זה אפשרי!
משחקי מציאות מדומה למבוגרים
המציאות המדומה מתחדשת: המשחקים החדשים והמרגשים ביותר שיצאו בשנת 2023-2024
מומלץ להירשם לבלוג שלנו לחדשות ועדכונים וגם לעקוב אחרינו גם ברשתות החברתיות:
לערוץ היוטיוב שלנו
לערוץ הטיקטוק שלנו
לעמוד הפייסבוק שלנו
לעמוד האינסטגרם שלנו
לעמוד הטוייטר שלנו
לעמוד הלינקדאין שלנו
#בינהמלאכותית #מציאותרבודה #סינגולריותטכנולוגית #אוטומציה #חיפושמותאםאישית #אינטראקציהאדםמחשב #למידתמכונה #רובוטיקה #תוכנהחכמה #ניתוחנתונים