מציאות וירטואלית ומציאות רבודה בחינוך

מציאות וירטואלית ומציאות רבודה בחינוך

שילוב מציאות וירטואלית ומציאות רבודה בחינוך


1 דקות קריאה

כתבה מאת עמית קיסר

 

שילוב מציאות מדומה בתחום החינוך וההדרכה זהו תחום חשוב שהולך וצובר תאוצה במוסדות ברחבי העולם וגם בישראל, ליותר ויותר אנשים יש את היכולת ללמוד יותר דרך חוויות, ויזואליות, צלילים ועוד ובאמצעות המציאות מדומה והרבודה יש לנו את היכולת לשגר את הצופה לעולם אחר לפי בחירת המחנך, כנראה זה סוד כוח המשיכה של המציאות הווירטואלית (AR/VR) וכמובן שגם מיקס ריאליטי mix reality.

 

לאורך ההיסטוריה של המין האנושי אנשים היו מעבירים מידע דרך סיפורים כאשר חלקם היו ממש שם בדמיון (מטפורית כמובן) בעזרת האינטראקציה של האדם הקדום עם מספרי הסיפורים של תרבותו לדוגמה: כשישבו מסביב למדורה יחד כל השבט.  בימינו הדרך המהירה ללמוד על העולם היא דרך אינטראקציה  ומשחקים, וכמובן  שאר המדיה הוויזואלית שיוצרים סיפור חווייתית ויזואלי. 

 

 

על ידי שילוב של חפצים צורות, תמונות, קולות, ומוזיקה אינטראקטיביות, ניתן לטפל או להדריך על ידי סיפורים או תכנים וריטואלים , על פי ההחלטות של המודרך, התלמיד או המטופל , המומחים  או המורים יכולים לנתח את המצב ולהציג פתרונות.

 

פעם כשעוד הייתה תקשורת המונים, המוסד החינוכי המרכזי של התרבות שלנו היה שילוב של בידור, מידע וספורט , והיינו מרגשים מאוד קרובים לגיבורי הסרטים וגיבורי הטלוויזיה שלנו, כולנו רצינו להיות מישהו מהגיבורים, דמיינו איך אנחנו ממש הם.

 

הטכנולוגיה החינוכית של ימינו משאירה בידי מחנכים וחוקרים כוח ניתוח עצום שמנותב לרוב ללמידה אקטיבית, בזמן שהדור הצעיר נעשה אדיש להרצאות ולשיעורים, אנו רואים יותר ויותר מורים ומדריכים שמחפשים פתרונות חדשים על מנת לערב את התלמידים יותר, כמובן  שבסביבה אינטראקטיבית לימודית יש מגוון של כלים וטכנולוגיות.

 

לאחרונה גם בישראל החלו מוסדות חינוך רבים להשתמש בטכנולוגיות מציאות מדומה ורבודה, ברוב מוסדות הלימוד כיום כגון, כיתות מחשבים הטכנולוגיות מיושנות ומתאימות לשנות התשעים והמחנכים לא באמת מצליחים להעביר את המידע לכל התלמידים, מורים שניסו את הטכנולוגיות החדשות במציאות מדומה ורבודה מפיצים את דבר הבשורה ואת הפוטנציאל שטמון בטכנולוגיה ככלי לשינוי המבנה הפדגוגי במקום  "שב ולמד", לכיוון של "נסה וחקור", למשל דרך משחקים, או "צוֹר ולמד" בעזרת מדיה דיגיטלית.

 

על ידי שילוב חינוך ולמידה לתוך גיימינג ומדיה דיגיטלית אנחנו למעשה עוברים לחינוך שמתאים למאה שלנו, החלום האישי שלי לראות מרחבי למידה בעולם וירטואלי ביום יום. , ומדובר בחוויה חזקה שמאפשרת לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם במציאות מדומה ורבודה.

 

 

חוויית מציאות מדומה בתחום החינוך נוצרת על ידי מחקר והבנת המסלול שהתלמיד צריך לעבור במהלך השיעור האינטראקטיבי עד שימצא הפתרון מה שיוביל לחוויה שתתחבר לפתרון, הסימולציות הוויזואליות כל כך חזקות עד שהאשליות החזקות הללו יכולות להפריע לניסיון לספק נרטיב מאוזן והוגן ולכן הרבה מהמערכות המפותחות כיום עובדות על חיבור של הכיתה כולה למרחב למידה אינטראקטיבי.

 

בהתחשב בכך שתפיסת המציאות של אנשים מעוצבת כרגע לרוב על ידי הוליווד ועמק הסיליקון, יתכן שתחושת ה"ראליזם" של מציאות מדומה ורבודה גורם למומחי מדיה מכל העולם לזהות כבר מזמן שיתכן שאנשים רואים "מציאות" מפולטרת כזו כאמיתית יותר מחוויות החיים שלהם.

 

עלייתה של מציאות מדומה ורבודה כטכנולוגיה חינוכית יכולה להציע פוטנציאל אין סופי שרק ילך ויגדל ומערכת היחסים בין טכנולוגיה חינוכית לפסיכולוגיה תפיסתית, תקשורת, מדיה ולימודי תרבות. זוהי רק ההתחלה לשימושים שאפשר לעשות במציאות וירטואלית.

 

 

כל אדם שחווה מציאות מדומה, תלמידים או מורים מבינים את הפוטנציאל והחלו ליצור תוכן מציאות מדומה בעצמם. ישנם היום גם תכניות של  "צור ולמד" בחלק ממוסדות החינוך בישראל, ודבר נהדר בפני עצמו על מנת גם ללמוד וגם לייצר תוכן.

 

לסיכום, מציאות מדומה ורבודה בחינוך התגלתה כבר מזמן כיעילה בחינוך והדרכת תלמידים ומורים, על ידי צבירת ידע בקלות ובמהירות שנשאר צמוד לחוויה ולכן נשאר לאורך זמן ארוך יותר. 

 

האתר נבנה ע"י
שמיים קידום אתרים
תפריט דף הבית טלפוןwazeפייסבוק